Denne våren har Fagskolen i Agder arrangert tre KI-workshops for studenter, ledet av Cathrine M. Johansen (e-koordinator) og Dag M. Haugland (lektor). Workshopene har fokusert på praktisk bruk av kunstig intelligens i både studier og arbeidsliv.
KI - et naturlig verktøy for studenter
Kunstig intelligens er har blitt et naturlig verktøy for studenter. Gjennom tre samlinger har vi gitt studentene en mulighet til å lære hvordan man bruker kunstig intelligens på en effektiv og ansvarlig måte, både til læring og i arbeid.
I løpet av workshopene fikk studentene:
- En praktisk innføring i verktøy som ChatGPT, Gemini og Copilot
- Eksempler på hvordan man kan generere lyd, bilde og video
- Tips til hvordan man lager gode og presise prompts
- En innføring i retningslinjene for bruk av kunstig intelligens ved Fagskolen i Agder
- Kunnskap om etiske vurderinger og personvern ved bruk av KI
- Innsikt i hvordan små justeringer i språk og formulering kan gi bedre resultater

Studentenes tilbakemeldinger har vært svært positive:
"Veldig nyttig å få en innføring i KI nå som det blir brukt såpass mye."
"Workshopen ga en lærerik og engasjerende innføring i hvordan språkmodeller fungerer og hvordan man effektivt kan bruke prompts."
"Det har vært veldig nyttig å lære hvordan man lager prompts som gir gode resultater – og å se hvor få begrensninger det egentlig er med KI."
"Et viktig aspekt var diskusjonen rundt etikk og ansvarlig bruk. Det gjorde sterkt inntrykk."
"Jeg skulle ønske jeg hadde hatt dette kurset tidligere i studietiden!"
"De som ikke deltok kan trøste seg med at de får en smart og løsningsorientert sjef i fremtiden 👌"
Fagskolen
Hva skjer videre?
Til høsten planlegger vi nye kurs – både fysisk og digitalt – slik at enda flere studenter får muligheten til å lære mer om hvordan KI kan brukes på en trygg, kreativ og effektiv måte.
En del av et større KI-løft
Workshopene er en del av Fagskolen i Agders større satsing på kunstig intelligens gjennom prosjektet «Generativ AI – fra utfordring til ressurs i fagskolen». Prosjektet har som mål å styrke hele skolens kompetanse innen generativ KI, og å utvikle gode og ansvarlige praksiser for bruk av teknologien i undervisning og vurdering.
Workshopene fungerte derfor både som læringsarena og som en viktig del av skolens samskapingsprosess – hvor vi sammen utforsker hvordan KI kan bli en ressurs i både studier og fremtidig arbeidsliv. Ved å inkludere studentene i prosessen, ønsket vi å sikre at deres perspektiver og erfaringer ble en del av utviklingsarbeidet.