E-helse og velferdsteknologi, hva, hvorfor og hvordanRett bruk av velferdsteknologi bidrar til økt trygghet, sosial deltakelse, mestring og selvstendighet, til tross for funksjonsnedsettelser. Fagarbeidere og ansatte med bachelor i helsefag arbeider i fellesskap tett med bruker, pasient og pårørende, og vil gjennom utdanningen få en grunnleggende kompetanse innen velferdsteknologi for å vurdere, iverksette og evaluere velferdsteknologiske løsninger. I denne modulen tilbys videreutdanning for viktige arbeidsgrupper i felleskap. Dette vil styrke samarbeid, implementering og anvendelse av ny helseteknologi i kommunehelsetjenesten. Studiet gir en grunnleggende forståelse av hvordan velferdsteknologi som tiltak henger sammen med organisering av tjenestene, og du vil dermed kunne bidra som ressurs inn i både utprøvingsprosjekter og daglig drift av velferdsteknologiske løsninger i kommunehelsetjenesten. Denne modulen er den første av to moduler, så kompetansen du får gjennom denne modulen, vil kunne bygges videre på gjennom en modul til. Denne videreutdanningen er utviklet i samarbeid med Universitet i Agder. På denne gjennomføringen er det kun Fagskolen i Agder som tar opp studenter både helsefagarbeidere med fagbrev og søkere med bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag.(Velg riktig studiested i søknadsskjemaet).StudieplanStudiested EvjeUtvidet søknadsfrist: 15. september 2024Oppstart 24. september 202410 studiepoeng30 studieplasser Undervisningsspråk norskSamlingsbasert3 samlinger av 2 dager24. og 25. september29. og 30. oktober26. og 27. novemberStudiested: Setesdal vgs, avd. Hornnes Søk her Hva lærer du Denne modulen gir en innføring i velferdsteknologi som fagfelt, og en grunnleggende kompetanse og forståelse for hva velferdsteknologi er, hvorfor det er viktig for dagens og fremtidens kommunehelsetjeneste, og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk og brukes inn i ordinær drift av tjenestene. I løpet av utdanningen vil du bl.a. lære å vurdere, iverksette og evaluere velferdsteknologiske løsninger. Utdanningen gir også innsikt i nasjonale føringer som påvirker og begrunner satsningen på velferdsteknologi.Eksempler på tema i utdanningen er:Former for velferdsteknologiE-helse og digitaliseringGevinstrealiseringVelferdsteknologi og konsekvenser for fagarbeiderenOrganisering og drift av løsningerModul e-helse og velferdsteknologi – hva, hvorfor og hvordan skal gi studenten kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologi kan benyttes i eget fagfelt. Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på tekniske installasjoner og løsninger som kan bedre den enkeltes evne til å klare seg selv i egen bolig, og bidra til å sikre livskvalitet og verdighet for brukeren. Utdanningen gir kunnskap om velferdsteknologi og muligheter og utfordringer ved bruk av dette.Studieplan Jobbmuligheter Kompetanse etter fullført utdanning er aktuell i alle tjenester innen helse- og omsorgstjenesten. Opptakskrav For opptak til fagskolemodul E-helse og velferdsteknologi – hva, hvorfor og hvordan kreves fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og oppvekstfag.Fagbrev/autorisasjon som gir grunnlag for opptak:HelsefagarbeiderHjelpepleierOmsorgsarbeiderBarn- og ungdomsarbeiderSøkere som ikke fyller kravene til generelt opptaksgrunnlag, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.På denne modulen oppfordrer vi personer med bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag til å søke. Disse vil få opptak på grunnlag av realkompetanse. Kostnader og krav til utstyr Selve utdanningen er gratis, men studenten må selv dekke studiemateriell som bøker, PC, kopiering og ekskursjoner.Det betales en semesteravgift (ett skoleår består av to semestre). Dette dekker medlemskap i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter (ONF) og Studentsamskipnaden i Agder (SiA). Denne avgiften betales ved oppstart av utdanningen og gir rettigheter som student.Studier ved Fagskolen i Agder er godkjent av NOKUT og gir rett til lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning.Studenten må også dekke kostnader til egen PC med administratorrettigheter - vår anbefaling følger skole PC i fylket: PC krav for helsefag Operativ- system CPU Minne Diskplass Webkamera Microsoft® Windows® Intel® Core™ i5-8265U Intel® 1.6 GHz Prosessor 8GB DDR4 2400 MT/s 256GB M.2 PCIe NVMe Skype for Business™ sertifisert 720p HD-webkamera Læringsformer Det legges stor vekt på å skape et godt læringsmiljø for studentene med fokus på kompetansedeling. Studentenes erfaring fra ulike arbeidsplasser deles, og utdanningen knytter teori tett til praksis. Sentrale fagpersoner bidrar innen sine spesialfelt som eksterne forelesere. Det benyttes varierte læringsmetoder som dialogundervisning, case og simulering.Gjennom utdanningen arbeides det det med skriftlige og muntlige obligatoriske oppgaver.Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid du må bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.Fagskolen i Agder benytter læringsplattformen Its learning. For andre spørsmål - kontakt post@fagskoleniagder.no