Helhetlig miljøarbeid

Møt tre av våre studenter som i disse dager er i ferd med å avslutte det toårige deltidsstudiet i helhetlig miljøarbeid.

Thommy Thorsen (53): Gull i arbeidet med ungdom.

Thommy valgte bygg og anlegg på videregående, men grunnet dårlige tider og smått med lærlingeplasser endte han opp i industrien, nærmere bestemt firmaet Norak. Han startet opp som industriarbeider, og gikk allerede over i rollen som bas etter et år, en stilling han hadde i 12 år.

Thommy - Klikk for stort bilde Einar Christensen

Det kan kanskje virke langt fra bygg og industri til helsefag, men Thommy kan fortelle om en bred realkompetanse. «Jeg startet egentlig byggingen av realkompetanse allerede i løpet av min siviltjeneste. Da arbeidet jeg nemlig på et omsorgssenter for rusmisbrukere, et arbeid jeg opplevde som meningsfullt.»

Samtidig med jobben på Norak, bestemte han og kona seg for at de ønsket å bli et avlastningshjem, i første omgang for Grimstad kommune. Dette var i 1998, og hjemmet deres ble etter hvert avlastningshjem for stadig flere kommuner. «Lysten til å hjelpe har vært min store drivkraft». De er i dag godkjent som spesialisert ungdomshjem.

Thommy kan faktisk takke sin sønn for at han i disse dager er i ferd med å avslutte studiet i helhetlig miljøarbeid. Sønnen hadde startet opp på studiet og ringte sin far etter få dager med utfordring om å bli hans medstudent. «Jeg har aldri likt skole, men det var umulig å si nei når han ringte og fortalte at det var studieplass.» Dette har han aldri angret på, tvert imot. «Læreren vår, Karianne, har vært utrolig tålmodig og lært meg masse om det å være student i tillegg til det faglige innholdet. Han forteller at læreren har koblet det teoretiske til det praktiske, og det har vært mange «å ja derfor» opplevelser i løpet av disse årene. Når jeg spør om det har vært tungt med teoristoffet svarer Thommy benektende. «Vi har i svært liten grad vært passive mottakere på forelesning, men har diskutert teorien i klassen og forklart deler til hverandre. Jeg opplever å ha fått en større forståelse på denne måten, enn om jeg hadde sittet som passiv mottaker på en forelesning.»

«Denne utdanningen har vært gull for meg i møte med ungdommer som trenger ekstra hjelp i livet!»

Stian Borø Bliksvær (38) – Fra tverrfaglig miljøarbeid til vernepleierstudiet.

Stians CV er både lang, variert og vitner om en hardtarbeidende ung mann. Allerede som 15 åring var han i jobb på Rema1000, deretter fulgte arbeid som butikkslakter, telefonselger, hjulutrustningsreparatører og lasterbilsjåfør for så å returnere til Rema1000 som nestleder.

Hva er linken mellom hans yrkesliv og studiet i tverrfaglig miljøarbeid?

Stian - Klikk for stort bilde Einar Christensen

«Jeg har hele tiden hatt diverse småjobber på si, blant annet som frivillig i Røde Kors. Denne jobben er i stor grad preget av miljøarbeid, og har bidratt inn i min realkompetanse. Men det største bidraget har vært i møte med mitt eget barn som har store helsemessige utfordringer.»

En prolaps førte til et nytt yrkesmessig veivalg for Stian, og hans erfaring fra Røde Kors og eget barn førte han i retning helse, nærmere bestemt helhetlig miljøarbeid. Når jeg spør hva han ser for seg til høsten, får jeg høre om en spennende plan som innbefatter oppstart på studiekompetanse til høsten og deretter vernepleierstudiet. Han har altså ikke bare fått nyttig kompetanse i løpet av studiet, men også fått lyst til å studere vider.

«Jeg kjenner meg selv på en helt annen måte etter dette studiet, og ser muligheter jeg ikke ante var der. Det har vært en bratt læringskurve, men klassens diskusjoner og våre forklaringer til hverandre har vært gull verd. Læreren passer på rammene, og har ført oss i riktig retning.» 

Momina Adem (40) – Kommunikasjonsverktøy og relasjonsbygging

Momina kom til Norge fra Etiopia for åtte år siden, og har på imponerende vis skaffet seg både utdanning og yrkeserfaring i raskt tempo. Hennes yrkeserfaring var landmåler, noe hun ønsket å fortsette med. Hun startet opp på voksenopplæring for å lære seg norsk og komme seg i jobb, men det viste seg at det ikke var enkelt å få seg jobb innen landmåleryrket. Momina tok da et valg, og bestemte seg for å satse på utdanning innen helse, nærmere bestemt helsefagarbeider.

Momina - Klikk for stort bilde Einar Christensen

Den travle trebarnsmoren gjennomførte dermed videregående utdanning, fikk sitt fagbrev og startet opp i hjemmesykepleien i Arendal kommune. Hun fikk etter hvert informasjon om studietilbudet helhetlig miljøarbeid, et to-årig studieløp som hun nå er i ferd med å fullføre.

«Arbeidsgiver har vært velvillig, ved at jeg har kunne ønske meg vakter slik at jeg har fri på torsdager når vi har samlinger. Det har vært krevende, men det har gått» forteller Momina.

Momina som arbeider i hjemmesykepleien, opplever at studiet har gitt henne en viktig kompetanse til å forstå ulike mennesker. Det har også gitt henne flere verktøy med tanke på kunne kommunisere og bygge relasjoner.

«Alle temaene i studiet henger sammen og er viktige, men jeg har lyst til å trekke frem Eriksons utviklingspsykologi og Bolwlbys tilknytningsteori som spesielt spennende. Disse teoriene viser hvordan vi utvikler oss, og hvordan denne utviklingen kan gi oss ulike retninger i livet.»

Hun opplever også at hun allerede nå har fått kunnskap om og trening i gode kommunikasjonsverktøy. «Gjennom god kommunikasjon bygger vi god relasjon som er grunnleggende for å yte profesjonelle tjenester» sier Momina avslutningsvis.