Batteriteknologi

Batteriteknologi – tilbys som en utdanning høsten 2024!

Flyfoto - Klikk for stort bildeFlyfoto Jo Vegard Aardal

Endelig er utdanningen blitt behandlet av NOKUT!

Fagskolen i Agder har endelig fått behandlet sin søknad om ny utdanning for batteriverdikjeden: Batteriteknologi – en spesialisering i produksjon for batteriverdikjeden.

- At denne utdanningen endelig er behandlet og godkjent er gode nyheter for oss, og på høy tid! sier rektor Gunnbjørg T. Engehagen. Fagskolen i Agder har sammen med Fagskolen Vestfold og Telemark og Fagskolen i Rogaland utviklet 8 utdanningsmoduler for batteriverdikjeden, i samarbeid med bedriftene Morrow, Beyonder og Vianode. Modulene skal kunne gjennomføres enkeltvis ved siden av jobb, eller samlet som et deltidsstudium over ett år på totalt 30 studiepoeng.

- Vi utviklet modulene for over et år siden, men utdanningen har blitt liggende i behandlingskø hos NOKUT. NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning) er organet som godkjenner alle utdanninger i Norge. - Denne behandlingskøen har gjort at vi ikke har fått utviklet innholdet videre i tempoet vi ønsket, sammen med bedriftene. Dette har vært en stor brems for oss i et viktig arbeid.

Men nå er dere klare?

- Ja, endelig kan vi fortsette et viktig og spennende arbeid. Vi er glade for å fortelle at vi vil tilby dette som utdanning høsten 2024, sier rektor, som videre forteller at denne fremdriftsplanen er avklart i samarbeid med Morrow. Utdanningen vil bli tilbudt både som enkeltmoduler og som deltidsstudium. Utdanningsformen vil være nettbasert med samlinger, slik at det er mulig for deltakelse fra hele landet.

- Dette prosjektet har vært viktig for oss og for Agder. Dette er et godt eksempel på hvordan vi som fagskole kan omstille oss raskt og svare på kompetansebehovet i arbeidslivet. Behandlingstiden har forsinket oss, men nå ser vi fremover og gleder oss til videre samarbeid med Morrow, Beyonder og Vianode!