Generativ KI – fra utfordring til ressurs

Fagskolen i Agder har i det siste året gjennomført et spennende prosjekt kalt «Generativ AI – fra utfordring til ressurs i fagskolen».

Inspirasjonsforedrag fra KI-eksperter 

Prosjektet har hatt som mål å styrke skolens kompetanse innen generativ kunstig intelligens (KI) og utvikle gode og ansvarlige praksiser for bruk av teknologien i undervisning og vurdering.

Vi fikk tildelt utviklingsmidler våren 2024 og startet opp med inspirasjonsforedrag fra teknologi-entusiaster og KI-eksperter. Blant annet bidro Thordur Arnason og Lena Thorsmæhlum fra Gervi Labs, samt Morten Goodwin og Rebekka Olsson Omslandseter fra Universitetet i Agder (UiA) som delte innsikt om den raske utviklingen av KI. Disse foredragene la grunnlaget for en rekke workshops for lærerne våre, med mål om å gi en felles forståelse av KI-teknologi og øve oss i bruken av den. I løpet av skoleåret har vi gjennomført seks workshops, ledet av eksterne eksperter.

Bilde viser en dame som står foran skjermen og snakker til publikumet sitt på en engasjert måte - Klikk for stort bildeRebekka Olsson Omslandseter Fagskolen

KI-fellesskap

I forbindelse med utvikling av KI-prosjektet tok Anne Cathrine M.  Johansen initiativ til å etablere et nettverk for offentlige fagskoler innen erfaringsutveksling i bruk av KI. Nettverket består nå av 15 fagskoler fra hele landet. Nettverket har ca. 6 –7 Teams-møter i året og treffes også fysisk på ulike samlinger. Nettverket har fått sitt eget Teams-rom for deling hos HØY.

Samskaping

Prosjektet har benyttet en innovativ fremgangsmåte med hovedvekt på samskaping gjennom en iterativ prosess. Dette innebærer mange små utviklingsrunder (workshops) som kontinuerlig forbedrer kompetanseheving og utvikling av «best practice». Workshopene har fungert som læringsarenaer og vært en viktig del av skolens samskapingsprosess, hvor både lærere og studenter har utforsket hvordan KI kan bli en ressurs i studier og fremtidig arbeidsliv.

Workshop 1: Høsten 2024

Kick-off i midten av august. Her fikk vi besøk av ressursgruppen vår; Karianne Ormseth (Digin Agder), Annita Fjuk (Digital Norway), og Rebekka Olsson Omslandseter (Centre for Artificial Intelligence Research (CAIR) ved UiA), disse tre ledet workshopen som blant annet inneholdt en behovskartlegging som dannet grunnlaget for neste workshop.

Workshop 2: Oktober 2024

I oktober fulgte vi opp. Åsne Holtklimpen fra Crayon lærte oss om Microsoft Copilot og hvordan vi konstruerer gode prompts. Dette var en nyttig workshop, da alle har MsCopilot på sine maskiner.

Workshop 3 og 4: Desember 2024 og Januar 2025

Egde introduserte AgderKI, Norges eneste offentlig-privat-sandkasse for KI. Initiativet, som er et produkt av samarbeid mellom Digi Agder, Kristiansand kommune og Egde, legger til rette for et sikkert og innovativt miljø hvor offentlig sektor og næringsliv kan lære, utforske og utvikle KI-teknologier sammen. Alle våre lærere fikk lisenser og kunne skape egne KI-assistenter og kunne øve seg på bruken av disse.

Temamøter om Kunstig Intelligens: Mars og April 2025

I mars fikk vi besøk av  Jayant Singh, Technology Manager Robotics & AI, tilknyttet UiA og Mechatronics Innovation Lab (MIL)  som fortalte om KI og robotikk og bruken av dem innenfor fagområdene som undervises hos fagskolen (teknisk, helse og maritim).

I april fortalte Karl Audun Borgersen, KI-koordinator ved Institutt for informasjons- og kommunikasjonsteknologi  ved UiA i Grimstad om  et pilotprosjekt hvor de har testet ut bruk av kunstig intelligens i å utforme begrunnelser på eksamenskarakter. Forskningsrapporten ga god grunnlag for en gruppediskusjon i etterkant av foredraget. 

Workshop 5: Erfaringsdeling

Hovedfokus i workshop nummer 5 var erfaringsdeling ved bruk av AgderKI i undervisning. Lærerne lærte mer om formulering av instrukser, testet ulike eksempler på prompter og delte erfaringer.

 

Fremtidige planer og kontinuitet i KI-prosjektet

Lærerne er fornøyde med opplegget og har blitt tryggere i bruken av KI i undervisning og læring. Arbeidet fortsetter med fokus på utvikling i KI kunnskapen og erfaringsdeling. KI-prosjektet varer ut desember 2025.

Fagskolen i Agder ser frem til å fortsette dette viktige arbeidet og utforske de mange mulighetene som generativ KI kan tilby.

Se også nyhetssaken om arbeidet med studentene innenfor KI prosjektet