Grønn omstilling i praksis: samarbeid med Tyskland

Fagskolen i Agder har fått innvilget støtte fra Erasmus+ til et nytt prosjekt som viderefører det vellykkede samarbeidet med Hochschule Stralsund i Tyskland. 

Prosjektet bygger på erfaringene fra tidligere Erasmus+-aktiviteter og markerer et viktig skritt i skolens langsiktige satsing på grønn omstilling og internasjonalisering.

Gjennom dette prosjektet skal undervisningstilbudet innen fornybar energi videreutvikles, samtidig som lærerkompetansen styrkes gjennom internasjonal erfaringsutveksling. Studentene vil få praktisk erfaring med hydrogenproduksjon og -lagring, og prosjektet legger til rette for å utvide fagskolens nettverk med nye europeiske samarbeidspartnere.

Blant aktivitetene som inngår i prosjektet er deltakelse på den internasjonale konferansen for fornybar energi og hydrogenteknologi (REGWA) i Stralsund høsten 2025, gjesteforelesninger og laboratorieeksperimenter ved Fagskolen i Agder våren 2026, samt studentdeltakelse på den internasjonale Spring School «The FUSES» i Tyskland.

Dette prosjektet gir oss muligheten til å bygge videre på det vi har oppnådd, og samtidig utvikle nye undervisningsmoduler og styrke kompetansen blant både lærere og studenter. Vi ser dette som en viktig investering i fremtidens kompetanse, sier Anne Siri L. Fagervoll, studieleder for tekniske industri- og teknologifag ved Fagskolen i Agder.

Prosjektet er en del av fagskolens bidrag til regionens satsing på bærekraftige næringer som havvind, hydrogen og bioenergi. Med støtte fra Erasmus+ skal prosjektet bidra til å utdanne fagarbeidere med spesialisert kompetanse for fremtidens energisystemer.

For studenter og fremtidige studenter betyr dette økt tilgang til internasjonale læringsarenaer, praktisk erfaring med ny teknologi og muligheter for å knytte verdifulle kontakter på tvers av landegrenser. Kompetanse for fremtiden!

 

Les mer om prosjektet og fagskolens arbeid med grønn omstilling: 

Prosjekter og utviklingsarbeid - Fagskolen i Agder

 

Erasmus+ Logo og tekst: this project is funded by Erasmus+  - Klikk for stort bilde