I samarbeid med Maritimt Forum Sør arrangerte Fagskolen i Agder nylig en karriereveiledere og rådgiversamling med bred deltakelse fra ungdomsskoler, videregående skoler, Karriere Agder og NAV. Målet var å styrke kunnskapen om fagskoleutdanningens betydning for fremtidens arbeidsliv – med særlig vekt på den maritime sektoren.
Fagskolens rolle i norsk industri
Stortingspolitiker Marius Nilsen åpnet samlingen med et engasjerende innlegg om fagskolens rolle i norsk industri. Han understreket det økende behovet for fagutdannede, og hvordan fagskolene spiller en avgjørende rolle i å møte kompetansekravene i både offentlig og privat sektor.
Maritime aktører med tydelige budskap
To sentrale maritime aktører bidro med innsiktsfulle presentasjoner:
- Siv-Iren Bjønnum fra OSM Thome fremhevet at «næringen trenger maritim kompetanse – gjerne med teknisk fagskole!», og pekte på hvordan fagskoleutdanning gir praktisk og relevant kompetanse som er direkte anvendbar i maritim sektor.
- Leif Litsheim fra Sea 1 Offshore løftet frem budskapet «En plass til alle!», og understreket viktigheten av inkluderende utdanningsløp som gir flere mulighet til å bidra i en viktig og voksende industri.
Fagskolens tilbud og nye satsinger
Rådgiverne fikk også presentert Fagskolen i Agders utdanningstilbud, inkludert nye satsinger innen bygningsvern, prosess- og energiledelse og klinisk kompetanse. Skolens praktiske profil og tette samarbeid med næringslivet ble fremhevet som viktige suksessfaktorer.
Bedre grunnlag for veiledning
Tilbakemeldingene fra deltakerne var svært positive. Mange uttrykte at de nå har bedre forutsetninger for å veilede elever og jobbsøkere om mulighetene ved fagskoleutdanning – spesielt innen maritime fag, som ofte er mindre kjent blant unge.
Videre samarbeid for økt rekruttering
Arrangementet er en del av Fagskolen i Agders strategi for å styrke rekrutteringen og bygge bro mellom utdanning og arbeidsliv. Skolen og Maritimt Forum Sør planlegger videre samarbeid og nye møteplasser for å løfte frem fagskolens betydning i regionen.