Stralsund er en gammel, liten hansestad som ligger i det tidligere Øst-Tyskland, rett ved Østersjøen. Hochschule Stralsund er en ung og innovativ campus-høyskole (grunnlagt i 1980) med en teknisk-økonomisk profil og ca. 1.800 studenter.
Fornybare energiformer
fra venstre, Kristian Horst Søraker, Karl-Berge Rød, Paul C. Jensen, Anne Siri Lied Fagervoll, Prof. Johannes Gulden og Romy Sommer.På turen ble vi kjent med instituttleder Prof. Johannes Gulden og prosjektleder Romy Sommer ved forskningsinstituttet IRES (Institute for Renewable Energy Sources) fra Hochschule Stralsund, og deres aktiviteter. Vi møtte Johannes og Romy ved møtebordet midt i laboratoriet, et stort bord omgitt av utstyr der man kan studere forskjellige fornybare energiformer. Laben brukes til å vise energigenereringsprosesser og skaper muligheter for praktiske forsøk. Ved siden av IRES-laben står en stor vindmølle som brukes aktivt til å generere energi og produsere hydrogen. Hydrogen brukes her som en energibærer, og en form for fornybar energilagring hvor energien kan tas ut på et senere tidspunkt.
Hydrogen - elektrolyse eksperiment
Omvisning i energilabenProf. Gulden viste oss rundt i laben og fortalte mer om IRES sine aktiviteter. Frau Sommer presenterte sitt ungdomsskoleundervisningsprosjekt, hvor de gjennomfører praktiske forsøk innen fornybar energi med elevene. Vi avsluttet besøket denne dagen med et praktisk elektrolyseeksperiment, som Prof. Gulden kan gjennomføre sammen med våre studenter på gjesteforelesningen hans på vår fagskole i mars 2025.
Prof. Johannes Gulden viser et elektrolyse eksperimentOm kvelden møtte vi disse kollegaene og noen flere i den lokale puben Hafenkneipe “Zur Fähre”, Europas eldste havnepub som har vært i kontinuerlig drift siden 1332.
Karl Berge og Cor Scholte (Hanze University of Applied Sciences Groningen) jobber med å sette sammen hydrogenrør.På onsdag og torsdag deltok vi på energikonferansen REGWA (Regenerative Energien und Wasserstofftechnologien) som ble gjennomført for 31. gang. Konferansen var på tysk, men deler av programmet ble gjennomført på engelsk. Hovedfokuset for konferansen var innlegg om hydrogenproduksjon, lagring, distribusjon og bruk av hydrogen. Det var interessant å se hvor aktuell bruken av hydrogen er for land i Europa og spennende å se hvor langt de har kommet med teknologien og planer om å ta hydrogen i bruk. Hanze University of Applied Sciences i Groningen, Nederland, presenterte for eksempel et prosjekt hvor 31 rekkehus får sin energiforsyning til oppvarming av hus og vann fra hydrogen, samt at det ligger planer for lange rørledninger i bakken som transporterer hydrogen gjennom Europa. I slike prosjekter er det viktig med fagarbeidere som har fått spesialisert etterutdanning for å kunne installere disse hydrogenrørledningene.
På torsdag foregikk de fleste presentasjonene på tysk. Vi startet dagen med faglige innlegg, og etter lunsjpausen dro vi til Rostock. Her fikk vi en omvisning hos forskningslaboratoriene Likat og Fraunhofer. På Fraunhofer gjennomfører de mye mekanisk testing av elementer og materialer som brukes på plattformer i sjøen. Hos Likat har de utvidede laboratoriumsfasiliteter hvor de blant annet forsker på lagring av hydrogen og utvikling av materialer som kan binde hydrogen.
På fredag fikk vi med oss oppstarten av den tysk-polske hydrogenkonferansen, hvor vi fikk utdelt hodetelefoner for simultanoversettelser. Et interessant innlegg her formidlet statusen for hydrogenprosjekter i Europa. Det viste at radikale innovasjoner som hydrogenproduksjon og -bruk er utfordrende, og det er slett ikke alle prosjekter som, til tross for store investeringer, klarer å settes i gang. Teknologien er ikke ferdig utviklet, men det jobbes intensivt for å bruke hydrogen som en supplerende, bærekraftig energiform i tillegg til andre bærekraftige energiformer som vind, vann og solenergi.
Deretter tok vi fatt på hjemreisen. Prosjektet er støttet med midler fra Erasmus+, EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og sport.
Bakgrunn
Fagskolen i Agder har per dagsdato en energirigg som består av energi som er utvinnet av solenergi, og av jordvarme som kan brukes til oppvarming eller ladning av f.eks. elbil. I vår Energilab kan studentene aktivt følge energistrømmene og se effekten av reguleringene. Regulering og styring av fornybare energiformer er en kritisk ferdighet i dagens energisektor. Med flere energikilder tilgjengelig er det viktig å kunne skifte mellom dem effektivt og sømløst.
Vi har lyst til å utvide vår bærekraftige energirigg, slik at den er tilpasset til den fremtiden som studenter kommer til å møte i arbeidslivet. Hydrogen er en av energiformene som kommer til å være av betydning i fremtiden og det er viktig at vi kan formidle kunnskap om denne energiformen til våre studenter.
Professor Johannes Gulden og Prosjektleder Romy Sommer skal besøke fagskolen i mars 2025 hvor de skal holde en gjesteforelesning med praktisk øving for våre studenter. Fagskolen bruker anledningen til å arrangere en Hydrogen fagdag, med innlegg fra Bl.a. Prof J. Gulden.
Grønn omstilling
Prosjektet er tilknyttet til den grønne omstillingen, som er en satsning i hele Agder. Denne satsningen knytter seg mot blant annet havvind, hydrogen, batteri, tre og biozin. Etablering av disse grønne næringer vil utløse et behov for ny kompetanse.
Fagskolen i Agder satser stort på grønn omstilling og samarbeidsprosjektet med høyskolen Stralsund faller innenfor prosjektet “kompetanseutvikling for grønn omstilling” som skal ivareta behovet for kompetanseheving fra fagskolen og videregående skolen som er tilknyttet til disse nyetableringer og industriutviklinger i regionen.