Variert utdannings- og yrkesbakgrunn

Møt noen av årets BIM-studenter, og les om blant annet vårens utplasseringsperiode.

Fra spilldesign til BIM-tekniker

Emil Sebastian - Klikk for stort bilde Einar Christensen

Emil Sebastian Wassås Wiberg utdannet seg som tømrer via ordningen voksenlærling. Etter å ha arbeidet noen årvalgte han en ny retning, og tok en bachelor i spilldesign ved Westerdals institutt for film og medier. Men det stoppet ikke der, og han er nå i ferd med å avslutte årsstudiet i BIM-konstruksjon. Om få uker skal han på utplassering hos Veidekke AS i Kristiansand, noe han gleder seg til.

Når jeg spør hva som skiller de to utdanningene hans fra hverandre, kommer det raskt «det er mer strengt innen BIM». Med det mener han at mens spilldesign i større grad var preget av kreativitet, må man innen BIM forholde seg til flere regler. Det har vært mye å lære, men han er svært fornøyd med yrkesvalget sitt hvor det også er plass til kreativiteten.

Emil Sebastian - Klikk for stort bilde Einar Christensen

Som spilldesigner har han lært seg mange digitale verktøy, og det har vært en god hjelp som BIM-student. «Mange programmer har en ganske lik oppbygging og funksjonalitet, og gir en systemforståelse. Så har du lært deg et program er det enklere å lære seg et til, man vet hva man skal se etter.»

Fast jobb før jul

Mathilde Grindland Bergersen er utdannet arkitekt, og fullfører nå studiet som BIM-tekniker etter noen års studieopphold. 

Matilde - Klikk for stort bilde Einar Christensen

Hun skiller seg litt ut i klassen dette studieåret, ved at hun er den eneste uten yrkesfaglig bakgrunn og i tillegg jente. Enhver bekymring knyttet til dette er gjort til skamme. Hun trives kjempegodt både med studiet og det sosiale miljøet i klassen. «Du vet, hadde det ikke vært for arkitektene hadde mange problemer vært unngått» smeller det fra en medstudent med glimt i øyet. Latteren sitter løst, og medstudentene innrømmer at hennes kompetanse er verdifull inn i både oppgaver og diskusjoner. 

Samarbeid og relasjonskompetanse er viktig i studiet, og mange både arbeidskrav- og studiekrav gjennomføres i grupper.

Læringskurven har vært bratt, og Mathilde ler når hun tenker på hvor engstelig hun ble på oppstarts dagen når lærerne presenterte et bilde med alle programmene de skulle lære. «Jeg blir egentlig litt stolt når jeg tenker på alt jeg har lært» sier Mathilde, og det ikke uten grunn. Det å lære seg å lære er en viktig kompetanse! Hvem vet hvordan BIM-programvaren ser ut om få år, ikke minst nå som KI er på full fart inn overalt.

Mathilde har allerede sikret seg fast jobb etter studiet, og flytter til Ålesund hvor hun skal arbeide som byggesaksbehandler/arkitekt i Ålesund kommune. «Studiet på Fagskolen i Agder har gitt meg den nødvendige kompetansen jeg trenger for å utføre denne jobben. Jeg skal også være utplassert der i to uker nå i vår og gleder meg til å komme i gang!»

Utplassering, fast jobb og utviklingsarbeid

Kjetil Eidstø er utdannet innen betongfaget, og har hatt stor nytte av sin yrkesfaglige bakgrunn inn i studiet. «Han legger ikke skjul på at studiet har vært krevende – som han sier «jeg har lært fryktelig mye fryktelig raskt». 

Kjetil - Klikk for stort bilde Einar Christensen

Noe han ble svært positivt overrasket over, er temaet kommunikasjon og relasjonskompetanse. «Når vi skulle starte opp med det temaet skal jeg innrømme at jeg tenkte, hva er nå dette for noe svada vi skal bruke tid på». Han kom raskt på andre tanker, og anbefaler nå at temaet bør inn i enda flere studier. En BIM-tekniker skal kommunisere og organisere arbeid rettet mot en rekke yrkesgrupper, og da er kommunikasjonen helt sentral med tanke på kvaliteten på sluttresultatet.

Kjetil - Klikk for stort bilde Einar Christensen

Kjetil gleder seg også til utplasseringsperioden, og han skal være hos Fjellborg hytter. Her skal han jobbe i Archicad med eksisterende modeller som skal videreutvikles. Produksjon av nye modeller vil også bli en del av jobben, og han føler seg trygg på å møte disse utfordringene takket være året på Fagskolen i Agder. Til sommeren starter han opp i fast stilling hos Fjellborg hytter. I tillegg til å ha ansvar for implementering av BIM i bedriften, skal han være en faglig støtte i utviklingsarbeidet av en bærekrafts kalkulator hvor BIM vil være en viktig faktor.

I’en i BIM er viktig!

Jan Robert - Klikk for stort bilde Einar Christensen

Jan Robert Arnevik Korsvik er utdannet tømrer og har snart gjennomført studiet innen BIM etter to år som student ved Bygg-studiet på Fagskolen i Agder. 

Når jeg kommer inn i klasserommet sitter han og diskuterer kravene til dører i bygget han tegner sammen med Matilde og Kjetil. Faglighet og engasjement preger gruppearbeidet.

Samarbeide - Klikk for stort bilde Einar Christensen

 

Jan Robert har en stor interesse for IKT og hadde en høy digital kompetanse allerede ved studiestart. Han innrømmer at det har vært til god hjelp for han, men er også helt klar på at det slettes ikke er nødvendig med så store forkunnskaper. Det blir gitt god opplæring i alle nødvendige program. Han har likevel et råd til nye studenter. «Dersom du skal starte opp på BIM-studiet anbefaler jeg deg å forberede deg litt ved å sette deg inn i grunnleggende Word og spesielt Excel. OneNote er også et verktøy som jeg har hatt stor glede av».

Alle som får tilbud om studieplass hos Fagskolen i Agder får tilgang til gratis læringsressurser som omhandler blant annet disse verktøyene. Bruker man noe av sommeren på dette kurset, vil man kunne få en enklere oppstart.

Han sier videre at det er viktig at den som starter på studiet ikke tror at det kun handler om tegning. «Husk på I’en i BIM – altså håndtering av informasjon» . 

Utdanningen som BIM-tekniker gir flere karrieremuligheter, og Jan Robert skal ha sin utplasseringsperiode hos Skanska. Han har i det siste begynt å tenke på muligheten for å arbeide som lærer innen BIM, noe våre lærere får ta det som et kompliment 😇

Les mer om våre studietilbud og søk her