Vi er i gang!
Studiet består av åtte todagers samlinger gjennom skoleåret, der simulering som pedagogisk metode står i sentrum. I tillegg inngår ukentlige nettundervisningstimer som et supplement til den praktiske læringen. Gjennom undervisning, ferdighetstrening og simulering fikk deltakerne mulighet til å bli kjent med både innholdet i studiet og hverandre – en viktig investering i et godt og støttende læringsfellesskap.
Første samlingsdag ble gjennomført med undervisning og ferdighetstrening på Fagskolen, etterfulgt av simulering med ulike scenarioer i samarbeid med Universitetet i Agder (UiA). Studentene fikk øve på systematisk pasientundersøkelse og måling av vitale parametere – ferdigheter som er avgjørende i møte med pasienter i ulike helsesituasjoner.
– En flott studentgruppe som ønsker kunnskap, kompetanseheving og mer trygghet i sin yrkespraksis. De er en veldig viktig brikke i fremtidens helsetjeneste, sier faglærer og faglig ansvarlig Liv Maria R. Hovatn.
Studentene ser fremover
Studentene uttrykte stort engasjement og motivasjon for å lære. Flere trakk frem at de ønsker å bli tryggere i rollen som helsefagarbeider og styrke sin evne til å vurdere og handle i krevende situasjoner. “Jeg ønsker trygghet i rollen som fagarbeider, knyttet til klinisk vurdering og utføring av praktisk sykepleie,” sa en av deltakerne.
På bildene ser vi fagansvarlig Liv Maria R. Hovatn sammen med faglærer Lena June Jørgensen, som begge bidrar aktivt i undervisningen og veiledningen av studentene.
Studiet er en del av Kompetanseløft 2025 og skal bidra til å styrke den kommunale helse- og omsorgstjenesten med oppdatert og spesialisert kompetanse. Det er aktuelt for arbeid i sykehjem, helsehus, sykehus, omsorgsboliger og hjemmebaserte tjenester.
Les mer om studiet her:
Klinisk kompetanse - Fagskolen i Agder
Studenter øver på systematisk pasientundersøkelse og måling av vitale parametere
Fagansvarlig Liv Maria R Hovatn og faglærer Lena June Jørgensen