Forelesning/lærerstyrt undervisning
Ved lærerstyrt undervisning aktiviseres studenten i klasserommet eller under ledelse av faglærer. Faglærer velger aktuelle læringsaktivitet for å oppnå beskrevet læringsutbytte i de forskjellige emnene. Dette kan være forelesninger som kombineres med individuelt arbeid, gruppearbeid, samarbeidslæring og faglige diskusjoner.
Gruppearbeid/læringsgrupper
Samarbeidslæring bidrar til dybdelæring, kritisk tenkning og bedrer kommunikasjonsferdigheter og kan benyttes ved temaer på skolen og ved arbeidskrav og studiekrav. I en gruppe er deltakernes samlede kompetanse større enn hos den enkelte student.
Digitale læringsaktiviteter
Skolen benytter digitale læringsaktiviteter, eksempelvis podkast, e-læringskurs og VR simuleringstrening.
Selvstudium
Selvstudium er den tiden studenten må beregne å bruke på å lese pensumlitteratur, arbeidskrav og studiekrav utover tid på skolen og nettundervisning.
Eksterne forelesere/ekskursjoner
Skolen benytter eksterne forelesere med spesiell kompetanse, både teoretisk og praktisk, innen aktuelle fagområder. Lærerne samarbeider med eksterne foreleser om faglig innhold og arbeidsformer. Ekskursjoner til næringslivet og andre læringsinstitusjoner blir benyttet.
Veiledning
Gjennom studiet får studentene veiledning og oppfølging både individuelt og gruppevis. Veiledning gis på arbeid med arbeidskrav og studiekrav. Veiledningen skal fungere som et bindeledd mellom personlig kompetanse, teoretisk kunnskap og yrkesspesifikke ferdigheter, som er sentrale begreper i utviklingen av en yrkesidentitet og samlet profesjonell kompetanse.
Praksis
Praksis er en viktig læringsarena for å oppnå læringsutbytte for studiet. Studenten skal i praksis se sammenheng mellom teoretisk kunnskap fra utdanningen og praktiske ferdigheter som psykisk helsearbeider, og se betydningen av tverrfaglig samarbeid.