E-helse og velferdsteknologi, hva, hvorfor og hvordan - studiested LyngdalGjør deg klar for framtidas helse- og omsorgstjeneste!Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på teknologisk assistanse som kan gjøre det enklere for brukere å klare seg selv i hverdagen, til tross for nedsatt funksjonsevne. Riktig bruk av teknologi kan bidra til økt trygghet, mestring og selvstendighet.Fagskolen i Agder tilbyr desentralisert modulbasert utdanning for helsefagarbeidere. Utdanningen er utviklet i samarbeid med Universitetet i Agder og det åpnes også for søkere med bachelor i helse- og sosialfag. Modul 1 (E-helse og velferdsteknologi – hva, hvorfor og hvordan) kan stå alene eller kan bygges videre på med Modul 2 (Personsentrert velferdsteknologi og samarbeid).Utdanningen har tidligere vært tilbudt i Tvedestrand og Evje. Denne gangen arrangeres det i samarbeid med Lister Kompetanse og gjennomføres i Lyngdal. Studieplan Søknadsfrist: 1. januar 2025Oppstart 11. februar 202510 studiepoeng30 studieplasser Undervisningsspråk norsk Søk her Samlingsbasert3 samlinger av 2 dager11. -12. februar 202518. -19. mars 202522. -23. april 2025 Studiested: Lyngdal Hva lærer du Denne modulen gir en innføring i velferdsteknologi som fagfelt, og en grunnleggende kompetanse og forståelse for hva velferdsteknologi er, hvorfor det er viktig for dagens og fremtidens kommunehelsetjeneste, og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk og brukes inn i ordinær drift av tjenestene. I løpet av utdanningen vil du bl.a. lære å vurdere, iverksette og evaluere velferdsteknologiske løsninger. Utdanningen gir også innsikt i nasjonale føringer som påvirker og begrunner satsningen på velferdsteknologi.Eksempler på tema i utdanningen er:Former for velferdsteknologiE-helse og digitaliseringGevinstrealiseringVelferdsteknologi og konsekvenser for fagarbeiderenOrganisering og drift av løsningerModul e-helse og velferdsteknologi – hva, hvorfor og hvordan skal gi studenten kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologi kan benyttes i eget fagfelt. Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på tekniske installasjoner og løsninger som kan bedre den enkeltes evne til å klare seg selv i egen bolig, og bidra til å sikre livskvalitet og verdighet for brukeren. Utdanningen gir kunnskap om velferdsteknologi og muligheter og utfordringer ved bruk av dette. Jobbmuligheter Kompetanse etter fullført utdanning er aktuell i alle tjenester innen helse- og omsorgstjenesten. Opptakskrav For opptak til fagskolemodul E-helse og velferdsteknologi – hva, hvorfor og hvordan kreves fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og oppvekstfag.Fagbrev/autorisasjon som gir grunnlag for opptak:HelsefagarbeiderHjelpepleierOmsorgsarbeiderBarn- og ungdomsarbeiderSøkere som ikke fyller kravene til generelt opptaksgrunnlag, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.På denne modulen oppfordrer vi personer med bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag til å søke. Disse vil få opptak på grunnlag av realkompetanse. Kostnader og krav til utstyr Selve utdanningen er gratis, men studenten må selv dekke studiemateriell som bøker, PC, kopiering og ekskursjoner.Det betales en semesteravgift (ett skoleår består av to semestre). Dette dekker medlemskap i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter (ONF) og Studentsamskipnaden i Agder (SiA). Denne avgiften betales ved oppstart av utdanningen og gir rettigheter som student.Studier ved Fagskolen i Agder er godkjent av NOKUT og gir rett til lån og stipend i Statens lånekasse for utdanning.Studenten må også dekke kostnader til egen PC med administratorrettigheter - vår anbefaling følger skole PC i fylket: PC krav for helsefag Operativ- system CPU Minne Diskplass Webkamera Microsoft® Windows® Intel® Core™ i5-8265U Intel® 1.6 GHz Prosessor 8GB DDR4 2400 MT/s 256GB M.2 PCIe NVMe Skype for Business™ sertifisert 720p HD-webkamera Læringsformer Det legges stor vekt på å skape et godt læringsmiljø for studentene med fokus på kompetansedeling. Studentenes erfaring fra ulike arbeidsplasser deles, og utdanningen knytter teori tett til praksis. Sentrale fagpersoner bidrar innen sine spesialfelt som eksterne forelesere. Det benyttes varierte læringsmetoder som dialogundervisning, case og simulering.Gjennom utdanningen arbeides det det med skriftlige og muntlige obligatoriske oppgaver.Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid du må bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.Fagskolen i Agder benytter læringsplattformen Its learning. For andre spørsmål - kontakt post@fagskoleniagder.no